Gesproken meditaties

Eefje van E., Dordrecht:

“I.p.v kanker heb ik een burn-out. De meditaties werken voor mij als een warm bad. Even niemand die me vertelt dat als ik nou maar beter grenzen aangeef, gezonder eet…enzovoort. Ik mag er gewoon even zijn. Bang, verdrietig of blij. Alles is goed. Dank je wel dames!”

Elsbeth, Amsterdam:

“Precies wat ik nodig had!”

Kies datgene aan oefeningen uit wat jou steun geeft, je helpt om je te ontspannen en jezelf en anderen met zachte zorg, geduld en vriendelijkheid te benaderen. Ze zijn bedoeld om extra bronnen aan te spreken, in aanvulling op de behandeling en begeleiding die je van een professional krijgt. Blijf verantwoordelijkheid nemen voor jouw lichaam en welzijn.

Het beoefenen van mindfulness(meditatie) is gewoonlijk veilig en werkt doorgaans positief op de kwaliteit van leven. Toch is een waarschuwing op zijn plaats: als je in psychische nood verkeert en daar medicijnen voor gebruikt, kampt met psychosen of verslaving of met andere acute problemen die om een oplossing vragen, overleg dan eerst met je arts voordat je met de oefeningen aan de slag gaat.

Gesproken meditaties
1.    Zittende of liggende lichaamsverkenning
2.    Ademen met verdriet
3.    Omgaan met vervelende lichaamssensaties
4.    Gewaar met een glimlach
5.    Jezelf vriendelijk verwarmen
6.    Fluisteren tegen angst
7.    Mediteren over de dood
8.    Tevreden in het nu
9.    Breathing Space / Ademruimte

Leesoefeningen
Tips

Let wel: deze downloads zijn andere oefeningen dan je leert in de Online Training Mindfulness bij kanker. Die oefeningen zijn alleen beschikbaar nadat je je hebt aangemeld voor de Online Training.

Trudy, Amsterdam:

“Ik heb ervaren dat zittende meditatie ruimte geeft aan de geest. En ik voelde me kalm worden tijdens ‘Fluisteren tegen angst.”

Cobi, Mijdrecht:

“Jaren geleden kreeg ik een boek over mindfulness. Maar nu begrijp ik het pas. En nu weet ik wat ontspannen is. Dank je wel.”